jueves, 22 de octubre de 2009

"La Història Interminable, 2ª part": ... de com i quina manera es decideix ¿fer? els Aparcaments de Pagament a Xàbia...

Jose Fco. Chulvi (intervenció al Ple Extraordinari del 20 d'Octubre de 2009) - regidor-portaveu del Pspv-Psoe al M.I. Ajuntament de Xàbia-

"I per a donar eixa explicació, és necessari fer història i contar com es va organitzar tota aquesta obra explicant de manera cronològica com van anar produïnt-se els fets. He de reconèixer també que serà difícil que pugam abordar tota la problemàtica en un sòl ple, per lo que li demanem a l’alcalde que convoque quans plens extraordinaris i comissions siguen necessaries i que els regidors d’aquest grup municipal renunciem a cobrar un cèntim per assistir a aquestes sessions on es debatixca aquest tema.

Buscant en la hemeroteca he pogut trobar una primera notícia de l’any 2001 on Juan Moragues ja parlava de la possible construcció d’aparcaments soterranis com a solució per a tots els mals d’aquest poble. El levante del dia 20 de juliol deia “Moragues recordó que en la pasada legislatura cuando él era alcalde, se encargó un anteproyecto para construir tres pàrkings subterráneosSi vosté ja tenia l’avantprojecte... com és que al 2004 en torna a demanar un altre?

Anem a vore com es va portar l’expedient...

El 15 de setembre de 2004, mitjançant una resolució l’alcalde Juan Moragues li encarrega a l’empresa CAT (Consultora de Actividades Técnicas) l’elaboració d’un estudi de viabilitat i un avantprojecte de dos aparcaments i un edifici terciari amb aparcament. I per favor, recorden bé aquesta data perquè serà curiós comprovar després amb documents a la mà des de quan anava aquesta història.
Curiosament i com quedarà demostrat amb la documentació que vorem a continuació, el 6 d’abril de 2005 CAT presenta dos factures, de 12.000€ cadascuna per l’avantprojecte i l’estudi de viabilitat. Cosa curiosa perquè segons com consta a l’expedient fins el 20 de juny de 2005 no apareix l’estudi de viabilitat per l’ajuntament. Que sort ha tingut sempre aquesta empresa amb l’ajuntament de Xàbia: encara no havia presentat el treball i ja estava cobrant-lo.
Tots els que estem ací en aquest saló de plens sabem el temps que costa qualsevol tràmit que fem en l’ajuntament, sino que li ho pregunten a les empreses que volen cobrar un treball ( excepte a CAT), o al veí que demana una llicència per a fer-se una xicoteta reforma, etc... Ara voran com va anar aquest expedient, amb una rapidessa i agilitat en el tràmit mai coneguda en aquest Ajuntament i que tindrà que explicar-nos el Sr. Moragues, perquè... altres coses no van anar tan ràpid, veritat? O simplement no van anar. Recordem el tema del “catastrazo”?...després el recordarem.

Posen atenció i s’en adonaran,...

El 20 de juny de 2005, tal i com apareix en l’expedient, Mauricio Ubeda Muller en representació de CAT presenta l’estudi de viabilitat, però on el va presentar?, On està el segell de registre de entrada? A qui li’l va entregar? O l’alcalde Moragues també feia d’administratiu i recollia documents?
Eixe mateix 20 de juny l’alcalde Moragues solicita als Srs. Secretari i Interventor que facen l’informe de l’estudi de viabilitat.
El dia 21 de juny ja està fet l’informe d’intervenció en sentit favorable a l’estudi de viabilitat.
El dia 22 de juny es convoca comissió extraordinària d’hisenda (es celebraria el 28 de juny) per a tractar la proposta relativa la aprovació de l’estudi de viabilitat, però simplement es dona lectura dels informes i la comissió queda assabentada, res més i el que és més greu es convoca sense que estiga realitzat encara l’informe del secretari que el redacta eixe mateix dia.
Amb data 28 de juny el secretari redacta el seu informe, en el que és necessari parar-se i analitzar-lo. El secretari en el punt 2 del seu informe deia textualment, “ 2. Estudio de viabilidad. La administración con caràcter previo a tomar la decisión de construir y explotar en régimen de concesión una obra pública, debe aprobar el Estudio de viabilidad de dicha obra. Es decir, deber estudiar las posibilidades técnicas, económicas, jurídicas, medioambientales, y para ello es necesario que en ese estudio previo de viabilidad se justifique. El estudio de viabilidad no se trata de un documento concreto sino de un conjunto de estudios, datos e informes que tienden a demostrar la viabilidad de la obra y su financiación, en resumen la procedencia de realizar la obra y hacerlo a través de un contrato de conecsión de obras públicas. Es decir justificar la viabilidad social, medioambiental y económico-financiera.” En la comissió del 28 de juny no es va aprovar res, simplement es van llegir els informes.
I en el punt 3 d’eixe mateix informe, el que es referia a les conclusions finals deia, “3.1Del estudio de viabilidad presentado no cabe duda que, más bien, es un simple estudio económico, que es uno de los contenidos que se expresa en la letra e) del apartado 2.1 de este informe, pero que sin duda pasa muy por encima la incidencia económica sobre la zona y en el municipio, y sobre todo la incidencia social y urbanística que puedan tener dichas obras, y en especial, falta la valoración con cierta aproximación con los datos e informes existentes que hagan referencia al planeamiento urbanístico. Que no obstante no es materia de mi informe la parte económico-financiera del estudio de viabilidad que además ha sido ya informado favorablemente por el Sr. Interventor."

3.2 El art. 228 de la ley que venimos comentando habla de la obligación de redactar un Anteproyecto de construcció y explotación de la obra pública que se pretende realizar, de modo que el apartado primero de este artículo dice “La administración concedente, aprobado el estudio de viabilidad, podrá acordar la redacción del correspondiente anteproyecto”. El mismo precepto termina diciendo: “el anteproyecto podrá incluir de acuerdo con la naturaleza de las obras, zonas complementarias de explotación comercial.”
Muy difícil de encargar, a la vista del estudio de viabilidad, ya que en la resolución de 15 de septiembre de 2004 se encarga a la misma consultora la “Redacción de Anteproyecto de dos aparcamientos y un edificio terciario con aparcamiento por el precio de 12.000 euros, IVA incluido, en concepto de honorarios”
Arribats a aquest punt es fa necessari reflexionar
...No creuen que això ja era suficient per no continuar endavant amb aquest projecte?
Com és que vosté Sr. Moragues va encarregar al mateix temps i a la mateixa empresa l’estudi de viabilitat i l’avantprojecte?
Què haguera passat si l’estudi de viabilitat haguera desaconsellat la construcció dels pàrkings? Perquè ho deixava ben clar l’informe del secretari, primer es feia una cosa i després l’altra.
Perquè eixa empresa i no una altra? Més avant parlarem d’això.

Com bé anem comprovant en 8 dies aquest expedient avança molt, hi ha una voluntat clara de tirar endavant amb aquest projecte siga com siga. I vull recordar-los algo que estava produïnt-se simultaneament a aquells fets.

El 14 de juny de 2005 el ple de la corporació va acordar per unanimitat no acceptar la revisió dels valors cadastrals. Sí, eixos valors que ara mitjançant els rebut de l’IBI ofeguen l’economia de molts ciutadans. Si eixe acord s’haguera enviat el 15, el 16, el 17,..., però no, el va enviar el dia 30 de juny, ja era tard. Si haguera utilitzat la mateixa diligència i rapidessa amb la que anava portant el tema dels pàrkings ara no estariem pagant el que paguem Sr. Moragues. Encara hi ha més exemples, i més avant aniré repetint el poc que haguera costar solucionar el tema del cadastre, que al final li costa una barbaritat de diners als ciutadans cada any i que a l’ajuntament també li ha costat molts diners, diners de tots, en advocats, etc... Eixa ha sigut la seua gestió, l’herència que ens deixa. Ara entenem que passava, perquè l’acord de ple va arribar tard a Madrid, vosté tenia a tots els funcionaris treballant pels pàrkings que era el que reialment l’interessava, amb el tema del cadastre... ja s’apanyaran els veïns... el que puga pagar que pague i el que no...........a vendre?
Doncs bé ja veuen com funcionaven les coses per l’ajuntament aquelles dates,... si ho recordarem per molts anys.
Continuem..., el dia 29 de juny, hi ha una nota de règim intern de la secretaria de la comissió d’hisenda al departament de contractació remetent-li la certificació de la comissió d’hisenda al respecte de l’estudi de viabilitat.
El dia 30 de juny hi ha una nota de règim intern de Contractació al Cap d’assistència tècnica urbanística preguntant per la necessitat d’elaborar Estudi d’impacte ambiental.
El 1 de juliol es torna la contestació per part de l’arquitecte tècnic municipal on es diu que no és necessari l’estudi d’impacte ambiental.
El 11 de juliol es redacta informe tècnic de l’avantprojecte, un avantprojecte que el presenta reformat CAT el dia 7 de juliol i en quatre dies està informat. Quina agilitat en la tramitació. Que li ho pregunten als professionals que visiten l’oficina tècnica si tot va tan ràpid. I des d’aquest moment l’avantprojecte fet per CAT ja apareixerà sempre en els plecs i en tots els llocs com si l’haguera redactat l’arquitecte tècnic municipal.
El 27 de juliol l’enginyer industrial municipal elabora informe al respecte de l’estudi d’impacte ambiental.
El 29 de juliol la resolució d’alcaldia del Sr. Moragues 1225/2005 aprovava inicialment l’estudi de viabilitat i l’avantprojecte.
El 6 d’agost s’inicia l’exposició pública de l’estudi de viabilitat i l’avantprojecte. És un mes perfecte. No?
Passat eixe mes, podem comprovar com l’especial interés que tenia l’alcalde Moragues no havia baixat, jo crec que inclús les preses augmenten.
El 2 de setembre dicta una providència abans de que es compleixca el plaç d’exposició pública de l’estudi de viabilitat i l’avantprojecte. I en el seu primer paràgraf diu, Enterada esta Alcaldia de que el próximo dia 7 de septiembre de 2005, se cumple el plazo de exposición pública del estudio de viabilidad y del anteproyecto de estacionamientos subterráneos en Jávea, y siendo de enorme interés para la población que la concesión de obra pública para la proyección, construcción y explotación de los estacionamientos públicos, así como sus obras complementarias de urbanización de la ronda del casco histórico y su acceso, Avda. Jaime I y adyacentes y la construcción de edificio de dependencias municipales en el Portal del Clot salga a licitación cuanto antes sea posible, de manera anticipada y con entrada en vigor en 2006.”
El dia 5 de setembre es redacta l’informe sobre els criteris de valoració de les ofertes que es presenten al concurs.
I eixe mateix 5 de setembre també es redacta el Plec de Prescripcions Tècniques.
El 6 de setembre es signa l’informe del departament de contractació.
El 7 de setembre finalitzaba el plaç de alegacions
El 7 de setembre s’emiteix informe d’intervenció favorable a l’expedient de contractació.
El 9 de setembre s’aproven definitivament l’estudi de viabilitat i l’avantprojecte mitjançant resolució d’alcaldia nº 1513/2005. El mateix dia que es va celebrar la comissió d’hisenda.
El 14 de setembre a les 13h. el ple de la corporació amb el vot en contra del Grup Municipal Socialista, l’abstenció de Bloc-Centristes i els vots favorables del Partit Popular, Grupo Independiente de Jávea i Ciudadanos por Jávea s’aproven el plecs de prescripcions tècniques i clàusules administratives particulars que regiran la contractació.
Tornant al tema que ens porta hui ací encara que cadastre i aparcaments es veu clarament que van de la mà, voldria fer un recordatori de lo que apareixia en la premsa d’aquelles dates.
... ... ... ... ... ... ... ... ... .... ...
Tot continuava el seu camí, el camí curt i ràpid que havia elegit el Sr. Moragues i el seu equip de govern, el camí precipitat i sense consens que ens ha portat a aquesta situació.

El 15 de novembre, es a dir, un dia després de que finalitzara el plaç de publicació en els butlletins oficials, l’alcalde Moragues, al qui aquells dies ja li havien presentat la moció de censura, convocava la taula de contractació per al dia 18 de novembre,... quatre dies abans de la moció.

El 22 de novembre Eduardo Monfort era investit alcalde.
I pensen que la dinàmica en la celeritat de la tramitació de l’expedient va canviar, pensen que els dubtes de Vicent Chorro (ja era el regidor d’hisenda) van servir per a parar-se a pensar i replantejar-se la viabilitat del projecte, ...per que Vicent tenia dubtes... ......premsa 15 setembre. I supose que l'alcade Monfort també tindria dubtes quan el seu grup s'havia abstés.
Com anava dient, la dinàmica no canvia i el 5 de desembre, l’alcalde Monfort que encara estava aterrant ja convoca la taula de contractació que es va celebrar el dia 7.
El dia 16 de desembre ja s’havia fet l’informe econòmic en el que l’oferta presentada per ECISA va rebre una valoració de 50 punts sobre 50 possibles i el 21 de desembre es fa l’informe tècnic que li dona 45’5 punts sobre 50 possibles, es a dir, al final 95’5 punts sobre els 100 possibles.
La mateixa diligència i interés mostrat per Moragues, la mostra l’alcalde Monfort i al dia següent, el 22 de desembre es convoca la taula de contractació que proposa l’adjudicació a ECISA, l’única empresa que es va presentar, no resulta estrany que fora sols una empresa la que es presentara quan l’import era de prop de 40 milions d’euros?......... Sí, era el 22 de desembre si, però no ens va tocar la loteria, a ecisa i a algú més sí, als veïns de Xàbia ens va tocar l’inici de la ruina d’aquest ajuntament i de molts comerços i veïns i veïnes de Xàbia.
El 30 de desembre el ple de la corporació adjudica ECISA l’obra.
El 9 de març de 2006 el Sr. Monfort signava el contracte amb ECISA, es signava l’acta de defunció de l’economia municipal.
I des d’eixe moment eixe contracte passa a ser considerat com la biblia i l’alcalde Monfort s’allunya de la realitat i com ja van vore en episodis succesius acaba enfrontant-se a tots, als regidors del grup socialista, als comerciants, als veïns i donant la sensació que des de l’ajuntament s’està sempre a favor de ECISA i del contracte que havia signat amb ells.
Aplegat a aquest punt és fa necessari aclarir qui és l’empresa que va fer l’estudi de viabilitat. Consultora de Actividades Técnicas (CAT) és una empresa a la que si fem el fàcil exercici de posar el seu nom o el del seu representant Mauricio Ubeda Muller junt al de ECISA en qualsevol buscador de Internet vorem que apareixen moltes voltes junts fent projectes, i ací tenen un exemple... (publicat a la premsa)
Però el que si que és greu, molt greu és que revisant l’expedient he trobat una serie de factures que fan que ens tingam que replantejar tota aquesta situació i pel que considerem que s’hauran de posar a treballar el serveis jurídics d’aquest ajuntament i probablement la fiscalia, perquè el que van a vore a continuació no té desperdici.
Recorden que al principi de la meua intervenció he dit que tot aquest procés s’iniciava amb una resolució de l’alcalde Juan Moragues un 15 de setembre de 2004?
I com es que apareixen dos factures de CAT a Ecisa, una del 11 de febrer de 2004 i l’altra del 4 de juny del 2004 molt abans de que l’ajuntament decidira fer res?, com és que ja estaven treballant en l’assumpte?.

Però es que encara hi ha més, després de tota aquesta situació, CAT ha treballat de forma continuada amb ECISA en tots aquestos projectes de les rondes i els aparcaments com es pot comprovar en l’expedient.
I el que és més greu, en “agraïment” al seu “excelent” treball, des del departament d’obres se li adjudiquen dos projectes de les obres del plan zapatero a CAT. I quan pregunte en el mes de març se me contesta que .....(amb reculls de premsa)
Si fem una comparació, a Xàbia es va construir una dessaladora, en aquell moment era l’inversió més gran que mai s’havia fet i hi havia una clara necessitat, estavem bebent aigua salada. I es va fer bé. Eren 24 milions d’euros i en la redacció del plec de condicions van participar aportant els seus coneiximents la Universitat d’Alacant, la Politècnica de València, la Conselleria d’obres públiques i el ministeri de Medi Ambient. El resultat tots el coneixem. Es van presentar al concurs al voltant de 12 empreses, entre elles les més punteres en temes de dessalació. I la dessaladora funciona i és l’orgull de tots i totes.
I resulta que per a un projecte, aquest dels aparcaments, de vora 40 milions d’euros, l’estudi de viabilitat i l’avantprojecte el fa una empresa, que ningú coneix, o bé Moragues almenys sí la coneixia. Una empresa que a més treballa habitualment amb ECISA. I que ara resulta que sabia abans que ningú que a Xàbia anavem a fer-se aparcaments. El resultat... també el coneixem. Només es va presentar una empresa, ECISA, curiosament amb la que sol treballar CAT.
I ara no sabem com traure-nos dels dits aquesta empastrà.

El que queda clar és que compartiu la mateixa responsabilitat en aquest assumpte els dos alcaldes que vau liderar la contractació d’aquesta obra, el primer per iniciar i portar endavant de forma precipitada i temeraria tot el procés i el segon per no parar-ho quan estava a temps.

I ja és hora de que algú a aquest Ajuntament vaja assumint responsabilitats polítiques.
Ara és el moment de que doneu explicacions"

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Se permiten solo aquellos comentarios que no sean ofensivos en su forma o su contenido, debiendo ser expresados en cualquier caso, con respeto a las personas e instituciones.